Logo Het Juridisch Loket
Cookie Privacy

Onderweg naar betere rechtshulp

Nieuws
14 oktober 2024

Iedereen moet toegang hebben tot laagdrempelige en onafhankelijke juridische ondersteuning en informatie. Hoe dat beter kan, staat in het rapport ‘Onderweg naar betere rechtshulp' waarin de opbrengsten van veel pilots zijn geëvalueerd. Het rapport onderstreept dat wij (gemeenten, advocaten, het Juridisch Loket, mediators, maatschappelijke organisaties, sociaal raadslieden etc.) sterke regionale netwerken moeten opbouwen om mensen beter en sneller te kunnen helpen.

Coördinatie sociaaljuridische hulp

Het rapport ‘Onderweg naar betere rechtshulp' van het WODC (Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum van het ministerie van Justitie en Veiligheid) laat zien dat een goede coördinatie van het aanbod van sociaaljuridische dienstverleners noodzakelijk is om het geheel effectief te laten zijn. Korte lijntjes tussen professionals, fysieke aanwezigheid, de ‘help de helper’-aanpak, warme doorverwijzing en passende digitale voorzieningen, alles draagt hieraan bij.

Het Juridisch Loket, als landelijke en onafhankelijke organisatie, pakt die coördinerende rol graag. Onder andere via maatwerk per regio en samenwerking binnen de regio’s met netwerkpartners. Onze regioregisseurs hebben een sleutelrol in deze regionale samenwerking.

Online dienstverlening

Het WODC noemt ook digitale dienstverlening; mensen moeten informatie en stappenplannen kunnen vinden om zelf mee aan de slag te gaan. Jaarlijks maken ruim 5 miljoen mensen gebruik van onze online dienstverlening via juridischloket.nl, een website in eenvoudige taal vol informatie, stappenplannen en voorbeeldbrieven.

En er zijn meer websites voor zelfhulp, zoals Wijzeringeldzaken.nl en Rechtwijzer.nl. Wij onderschrijven de uitkomst van het rapport dat het online aanbod goed vindbaar en gebruiksvriendelijk moet zijn.

Altijd dichtbij

Andere oplossingen, zoals telefonisch of aan een loket, blijven nodig voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. En voor mensen met vragen of problemen die persoonlijk advies van een deskundig jurist vereisen. Via het gratis telefoonnummer 0800-8020, een spoedlijn en op meer dan 50 plekken in het land kunnen mensen bij het Juridisch Loket terecht voor gratis advies en hulp. En dat is heel breed: een jurist adviseert bijvoorbeeld wat te doen als een verhuurder niets doet aan de schimmel in een huurwoning, legt uit of iemand een vaststellingsovereenkomst beter wel of niet kan tekenen, of belt met een gemeente als een beslissing niet duidelijk is. Ruim 9.000 keer per week wordt dit soort persoonlijk advies gevraagd.

Juridische basisvoorziening

Uit de alsmaar groeiende aantallen mensen die ons bellen, langskomen en onze website bezoeken, blijkt dat een juridische basisvoorziening hard nodig is. We kijken uit naar verdere samenwerking met alle betrokken partijen om de aanbevelingen in het WODC-rapport werkelijkheid te maken, en ervoor te zorgen dat iedere rechtzoekende de hulp krijgt die hij of zij nodig heeft. Omdat niemand er alleen voor mag staan.

#rechtsbescherming #huisartsvanhetrecht #toegangtotrecht #rechtsbijstand #juridischebasisvoorziening



Alle actuele berichten

Delen:
Logo Het Juridisch Loket

Bel gratis

0800 - 8020

Maandag t/m vrijdag 09.00 – 17.00 uur. Persoonlijk juridisch advies voor iedereen met een laag inkomen.

Onderwerpen

  • Wonen & Buren
  • Werk & Inkomen
  • Familie & Relatie
  • Politie & Justitie
  • Aankopen & Garantie
  • Schulden & Incasso

Hoe we werken

  • Hoe we werken
  • Doorverwijzing naar advocaat
  • Doorverwijzing naar mediation

Over ons

  • Vestigingen en openingstijden
  • Actueel
  • Organisatie
  • Werken bij

©2024 Het Juridisch Loket

Disclaimer

Privacyverklaring

Cookieverklaring

Responsible disclosure

Terug naar boven