Vlucht geannuleerd? Vraag uw geld terug!
Annuleert uw vliegtuigmaatschappij uw vlucht? Dan kunt u uw geld terugvragen. En u heeft recht op een vergoeding. U heeft ook recht op een vergoeding als u meer dan 3 uur vertraging heeft.
Is uw vlucht geannuleerd?
Annuleert uw vliegtuigmaatschappij kort voor vertrek uw vlucht? Dan heeft u recht op een vervangende vlucht of uw geld terug. Als u kiest voor een vervangende vlucht, hoeft u geen extra kosten voor die vlucht te betalen. Wilt u uw geld terug, dan moet de vliegtuigmaatschappij het bedrag binnen 7 dagen betalen.
U krijgt een vergoeding
Is uw vlucht geannuleerd of heeft u meer dan 3 uur vertraging? Dan heeft u recht op een vergoeding. Dit bedrag krijgt u bovenop een vervangende vlucht of het geld dat u terugkrijgt.
Hoe hoog uw vergoeding is, verschilt per vlucht:
tot en met 1.500 kilometer: € 250
meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400
1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400
meer dan 3.500 kilometer: € 600
Let op
U krijgt geen vergoeding als er buitengewone omstandigheden zijn. Bijvoorbeeld als u last had van de wereldwijde IT-storing.
Soms heeft u ook recht op eten, drinken en een hotelovernachting.
Zo vraagt u uw geld terug
Om uw geld terug te krijgen en een vergoeding te vragen, moet u een claim indienen bij de vliegmaatschappij. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief claim vlucht.
Naar de rechter
Krijgt u uw geld niet terug na uw brief? En krijgt u geen vergoeding? Vraag dan uw reisverzekeraar of rechtsbijstandverzekeraar om hulp. U kunt ook naar de rechter. Neem dan eerst contact op met een van onze juristen.